Karmakarışık Olmanın Dayanılmaz Tarifi
31 Mart 2018 tarihinde,
İstanbul Devlet Tiyaroları Cevahir sahnesinde izlemiş olduğum Karmakarışık adlı
oyun, perdelerini seyircilerden ayakta alkış alarak ve yüzlerde gülümsemeler
bırakarak kapattı. 2 perde ve 2 saat 45 dakikadan oluşan, komedya türü oyunu
yazan Ray Cooney, türkçeye çeviren Haldun Dormen ve Kemal Uzun, yöneten ise
yine Haldun Dormen.
Oyun: Richard Phillips
adında saygın bir bakanın, rakip partinin sekreteriyle küçük bir kaçamak yapmak
için bir otel odası tutması ve devamında otel odasında bir cesetle
karşılaşmaları sonucu olayların içinden çıkılmaz ve karmakarışık bir hal
almasını konu alıyor. Bakanın bir yalanı, bir kaçamağı, bulunan bir ceset ve
bakanın sürpriz yapan, bizleri şaşırtan eşi…
İşler nasıl karmakarışık bir hal alıyor
derseniz: bakan ve kaçamak yaptığı işçi partisinin sekreteri, kaçamakları
ortaya çıkmasın diye yetkili kişilere cesetten bahsetmezler. Sadece bakanın, en
güvenilir adamı olan, özel kalem müdüründen yardım isterler. Otel müdürü ve
komi dışında, sekreterin eşi, bakanın karısı ve özel kalem müdürünün annesinin
bakıcısının da otele gelmesiyle işler iyice karışır. Üstelik cesedin,
sekreterin kocası tarafından tutulmuş özel bir dedektif olduğu ortaya çıkar.
Dahası ceset aslında ölmemiş, yalnızca bayılmıştır ve bir süre sonra ayılarak,
o da oyun içindeki yerini alır.
Bakan ve özel kalem müdürü birdenbire
kendilerini ortasında buldukları bu beladan kurtarmaya çalışırken, bir yandan
da otelin müdürüne,meraklı bir garsona, sekreterin kocasına,bakanın karısına ve
en sonunda da dirilen cesede türlü açıklamalar yapmak zorunda kalırlar ve bu
sırada söylenen yalanlar, oyun ilerledikçe karışıklığın dozunu giderek
arttırır.
-Cooney izleyiciye, zor
durumda kalmış insanın psikolojisinden yola çıkan ve özü klasik tragedyalarla
koşutluk taşıyan bir eğlence duygusu yaşatır. Doğasının gereği peşine düştüğü
birincil hazlar nedeniyle, toplumsal konumundan kaynaklanan ikincil istekleri
arasında sıkışan bakan, tragedya kahramanlarından farklı olarak yüceltilmez, tersine
gülünçleştirilir. Böylelikle temel amacı izleyiciye eğlenceli bir iki saat
geçirtmek olan sahne güldürüsü,kahkahaların kaynağı olan temel sorunları yüksek
sesle söylemek yerine, izleyiciye duyumsatmayı tercih etmiş olur.- [1]
Toplumun, toplumsal,
siyasal düzenine ve yerleşik ahlak anlayışına temelinden sarsıcı olmayan, daha
çok iğneleyici ve rahatsız edici bir eleştirel bakışı içeren bu oyunda,
oyunculukların hepsi çok başarılıydı ama özellikle bakan rolüyle Erkan Taşdöğen
ve bakanın özel kalem müdürü rolüyle Fatih Kahraman’ı çok başarılı buldum.
Bütün oyuncuların beden dilleri ve sesleri çok iyi. Sahneye giriş,çıkışlar,
oyun içerisindeki yoğun trafik son derece başarılı yönetilmiş. Oyun, uzun
bir süreye sahip olmasına rağmen oyuncuların başarısı ile sıkılmadan, bol
kahkaha ile izlenebilir bir hal alıyor. Küçük bir yalanla başlayan oyunun
nerelere geldiğine, işlerin nasıl çığrından çıktığına, o küçük yalanın ne kadar
büyüyebildiğine gerçekten çok şaşıracaksınız.
Yorumlar
Yorum Gönder