Karmakarışık Olmanın Dayanılmaz Tarifi

31 Mart 2018 tarihinde, İstanbul Devlet Tiyaroları Cevahir sahnesinde izlemiş olduğum Karmakarışık adlı oyun, perdelerini seyircilerden ayakta alkış alarak ve yüzlerde gülümsemeler bırakarak kapattı. 2 perde ve 2 saat 45 dakikadan oluşan, komedya türü oyunu yazan Ray Cooney, türkçeye çeviren Haldun Dormen ve Kemal Uzun, yöneten ise yine Haldun Dormen.



Oyun: Richard Phillips adında saygın bir bakanın, rakip partinin sekreteriyle küçük bir kaçamak yapmak için bir otel odası tutması ve devamında otel odasında bir cesetle karşılaşmaları sonucu olayların içinden çıkılmaz ve karmakarışık bir hal almasını konu alıyor. Bakanın bir yalanı, bir kaçamağı, bulunan bir ceset ve bakanın sürpriz yapan, bizleri şaşırtan eşi…


 İşler nasıl karmakarışık bir hal alıyor derseniz: bakan ve kaçamak yaptığı işçi partisinin sekreteri, kaçamakları ortaya çıkmasın diye yetkili kişilere cesetten bahsetmezler. Sadece bakanın, en güvenilir adamı olan, özel kalem müdüründen yardım isterler. Otel müdürü ve komi dışında, sekreterin eşi, bakanın karısı ve özel kalem müdürünün annesinin bakıcısının da otele gelmesiyle işler iyice karışır. Üstelik cesedin, sekreterin kocası tarafından tutulmuş özel bir dedektif olduğu ortaya çıkar. Dahası ceset aslında ölmemiş, yalnızca bayılmıştır ve bir süre sonra ayılarak, o da oyun içindeki yerini alır.


  Bakan ve özel kalem müdürü birdenbire kendilerini ortasında buldukları bu beladan kurtarmaya çalışırken, bir yandan da otelin müdürüne,meraklı bir garsona, sekreterin kocasına,bakanın karısına ve en sonunda da dirilen cesede türlü açıklamalar yapmak zorunda kalırlar ve bu sırada söylenen yalanlar, oyun ilerledikçe karışıklığın dozunu giderek arttırır.
-Cooney izleyiciye, zor durumda kalmış insanın psikolojisinden yola çıkan ve özü klasik tragedyalarla koşutluk taşıyan bir eğlence duygusu yaşatır. Doğasının gereği peşine düştüğü birincil hazlar nedeniyle, toplumsal konumundan kaynaklanan ikincil istekleri arasında sıkışan bakan, tragedya kahramanlarından farklı olarak yüceltilmez, tersine gülünçleştirilir. Böylelikle temel amacı izleyiciye eğlenceli bir iki saat geçirtmek olan sahne güldürüsü,kahkahaların kaynağı olan temel sorunları yüksek sesle söylemek yerine, izleyiciye duyumsatmayı tercih etmiş olur.- [1]


Toplumun, toplumsal, siyasal düzenine ve yerleşik ahlak anlayışına temelinden sarsıcı olmayan, daha çok iğneleyici ve rahatsız edici bir eleştirel bakışı içeren bu oyunda, oyunculukların hepsi çok başarılıydı ama özellikle bakan rolüyle Erkan Taşdöğen ve bakanın özel kalem müdürü rolüyle Fatih Kahraman’ı çok başarılı buldum. Bütün oyuncuların beden dilleri ve sesleri çok iyi. Sahneye giriş,çıkışlar, oyun içerisindeki yoğun trafik son derece başarılı yönetilmiş. Oyun, uzun bir süreye sahip olmasına rağmen oyuncuların başarısı ile sıkılmadan, bol kahkaha ile izlenebilir bir hal alıyor. Küçük bir yalanla başlayan oyunun nerelere geldiğine, işlerin nasıl çığrından çıktığına, o küçük yalanın ne kadar büyüyebildiğine gerçekten çok şaşıracaksınız.

                                       





[1] http://tiyatro.gsu.edu.tr/oyunlar/47-karmakarisik

Yorumlar

Popüler Yayınlar